De online marketing mix is een belangrijk onderdeel van elk marketingplan voor het midden- en kleinbedrijf (mkb). Het is een manier om ervoor te zorgen dat je bedrijf zichtbaar is op het internet en om klanten aan te trekken en te behouden. De beste online marketing mix samenstellen is dan ook niet zomaar gedaan. In een digitale strategie op maat gemaakt voor jouw bedrijf, vind je dan ook meerdere online marketing onderdelen. Samen vormen deze voor jou de beste mix.
Welke elementen kan een online marketing mix bevatten?
Er zijn verschillende manieren om online marketing in te zetten, maar de meest effectieve marketingmix voor het mkb zou kunnen bestaan uit de volgende elementen:
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO): Dit houdt in dat je ervoor zorgt dat je website goed gevonden wordt in de zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken en je website te optimaliseren voor mobiel gebruik, kun je ervoor zorgen dat je hoger in de zoekresultaten verschijnt en dus meer bezoekers aantrekt. Vergeet hierin niet de technische SEO en Linkbuilding.
- Sociale media: Het gebruik van sociale media kan een krachtige manier zijn om je bedrijf te presenteren aan een groot publiek. Door regelmatig te posten op platforms zoals Facebook, Instagram en LinkedIn, kun je nieuwe klanten bereiken en bestaande klanten op de hoogte houden van je producten of diensten. Uiteraard is het in eerste instantie belangrijk om uit te zoeken welk platform het beste past bij jouw bedrijf, doelgroep en boodschap.
- E-mailmarketing: Door het opbouwen van een e-maillijst met geïnteresseerde klanten, kun je gerichte e-mails versturen met aanbiedingen of nieuws over je bedrijf. Zorg ervoor dat je toestemming hebt van de ontvangers voordat je ze e-mails stuurt en zorg ervoor dat de e-mails relevant en waardevol zijn.
- Advertenties: Door online advertenties te plaatsen op platforms zoals Google Ads of sociale media, kun je gerichte doelgroepen bereiken. Door te werken met specifieke doelgroepen en budgetten, kun je ervoor zorgen dat je advertenties aansluiten bij de behoeften en interesses van je doelgroep.
- Contentmarketing: Door het creëren en delen van waardevolle, relevante en consistente inhoud, kun je aandacht trekken en vertrouwen opbouwen bij je doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van blogartikelen, videocontent of infographics.
Een unieke online marketing mix
Het is belangrijk om te onthouden dat geen enkele marketingstrategie op zichzelf staat en dat het creëren van een gebalanceerde mix van de bovenstaande elementen het meest effectief kan zijn. Het is ook belangrijk om te blijven testen en meten om te zien wat het beste werkt. Niet ieder bedrijf is hetzelfde, daarom is ook de online marketing mix niet een standaard verhaal maar juist een unieke mix van disciplines die jouw bedrijf nodig heeft en kan laten groeien. Het is maar net afhankelijk van jouw doelen, huidige online situatie, doelgroep en budget.
Hulp nodig bij het samenstellen van jouw ideale online marketing mix?
Bij YellowSheep hebben we ervaring met het opstellen van een strategie, passend bij jouw bedrijf. Hierin vind je de perfecte online marketing mix, afgesteld op de behoeftes van jouw bedrijf. Om welke aspecten van de online marketing mix het ook gaat, wij zetten het helder voor je uiteen. Wanneer je tevreden bent met de online marketing mix kun je aan de gang met jouw online zichtbaarheid. Wij adviseren je graag over hoe je dit het beste kunt aanpakken en voorzien je graag van informatie voor jouw bedrijf. Neem gerust contact met ons op, dan kunnen we de mogelijkheden bespreken onder het genot van een goede kop koffie.